Loading Posts...

„Aici studioul regional de radio Craiova. Transmitem pe staţia de radio cu lungimea de undă de 206 metri. Dragi ascultători, bună ziua”. Emisiunea inaugurală a avut durata de o oră. Emiţătorul pe care s-a transmis începând din 6 iunie 1954 era amplasat lângă comuna gorjeană Turceni. Antena de la Turceni fusese construită de germani înainte de război şi foloseau un deal din preajmă drept „oglindă parabolică” pentru reflectarea semnalului.

 

Ianuarie 1953 – Comitetul de Radio de pe lângă Consiliul de Miniştri decide amenajarea Casei Radio din Craiova, în imobilul din Strada Ştirbei Vodă nr. 3. În mai 1953, în primul stat de plată, figurau 7 angajaţi ai Radio Craiova: un director, trei redactori, un contabil, o femeie de serviciu şi un portar. Până în mai 1954, se amenajează şi adaptează clădirea, cu un studio pentru înregistrări muzicale, un studio pentru crainici, cabine de regie tehnică, puncte de copiere-ascultare-fonotecare, comutator de reţea şi fonotecă.

6 iunie 1954, ora 15.00: „Aici studioul regional de radio Craiova. Transmitem pe staţia de radio cu lungimea de undă de 206 metri. Dragi ascultători, bună ziua”. Emisiunea inaugurală a avut durata de o oră. Emiţătorul pe care s-a transmis începând din 6 iunie 1954 era amplasat lângă comuna gorjeană Turceni. Antena de la Turceni fusese construită de germani înainte de război şi foloseau un deal din preajmă drept „oglindă parabolică” pentru reflectarea semnalului. Programul Radio Craiova a fost transmis şi pe staţia de unde medii, cu lungimea de undă de 228 metri, amplasată în cartierul Belcineanu din Craiova. În iulie 1954 au fost realizate primele înregistrări muzicale pe teren, cu solişti, formaţii, tarafuri şi ansambluri folclorice din diferite localităţi. Magnetofonul cu care se făceau înregistrările în teren era marca Philips Junior şi cântărea 14 kg, la care se adăuga trusa cu microfoane şi stative.

1956 – Studioul era dotat cu primul autovehicul, un autoturism GAZ 69. Timpul de emisie anual al Radio Craiova a fost de 334 ore în 1955, 336 ore în 1956, 305 ore în anul următor şi 292 de ore în 1958.

1960 – Alături de GAZ 69, Radio Craiova a primit, în dotare, o motocicletă cu ataş M 72. În acelaşi an programul de emisie ajunge la o oră şi jumătate zilnic.

1969 – A avut loc prima ediţie a Festivalului Naţional al cântecului popular românesc „Maria Tănase”, transmis în cea mai mare parte şi înregistrat integral de Radio Craiova. În acelaşi an, în podul clădirii studioului a fost amenajată o mansardă pentru o cabină de ascultare-fonotecare şi cinci birouri, unde s-a mutat întreaga redacţie.

1970  – Este pus în funcţiune emiţătorul de la Târgu-Jiu, cu frecvenţa de 558 KHz, lungimea de undă de 538 metri, cu o putere de 400 KW, ceea ce a permis o recepţie excelentă în toată Oltenia, în vestul Munteniei şi în zonele de peste Dunăre. În această perioadă au fost achiziţionate primele magnetofoane de studio STM 200, tranzistorizate, fabricate în Ungaria, care au înlocuit treptat magnetofoanele MEZ 28, de fabricaţie sovietică, pe lămpi, dar a început şi înlocurea pupitrelor de mixaj cu tuburi electrice, tip Belloyanis, cu pupitre tranzistorizate.

1976 – Primele spectacole transmise în direct: Căciulata, Râmnicu Vâlcea, Motru, Turnu Severin, Sadu, Porţile de Fier II, Clubul Electroputere, Slatina.

19 21 iunie 1978 – Are loc primul duplex radiofonic între două studiouri regionale, Craiova şi Timişoara, dar şi transmisiuni în direct de la Festivalul „Hercules 78”.

1979 – Redactorii încep să intre în direct, cu condiţia respectării întocmai a textelor prezentate la viză, la emisiunea „Actualitatea radio”. Durata „directului” este mai întâi de o jumătate de oră, apoi o oră, între 15.00 şi 16.00.

1 aprilie 1980 – Programul de emisie zilnică s-a extins la 4 ore, iar doi ani mai târziu, durata emisiei acoperea 6 ore zilnic.

12 ianuarie 1985 – Odată cu înăsprirea dictaturii comuniste şi a centralismului promovat de Nicolae Ceauşescu, emisia postului Radio Craiova fost suspendată, postul a fost închis, iar arhiva a fost încărcată în containere şi dusă la un depozit de la Jilava. Angajaţii postului au fost redistribuiţi în alte locuri de muncă.

22 decembrie 1989, ora 14.00 –  Emisia postului a fost reluată, fiind difuzat în eter, după aproape cinci ani de tăcere, mesajul: „Aici Craiova Liberă. Transmitem pe staţia de radio cu lungimea de undă de 540 de metri, frecvenţa de 558 KHz. Stimaţi ascultători, bine v-am regăsit!”. După patru zile a fost transmis în direct primul concert de colinde religioase, de la Râmnicu Vâlcea, apoi a început colaborarea radiofonică, redacţională şi tehnică, cu posturile de radio Europa Liberă, BBC şi Deutche Welle.

1990 – A devenit prioritară aducerea a ceea ce mai rămăsese din valoroasa fonotecă transportată, după închiderea postului din 1985, în beciurile închisorii de la Jilava. Începe să se contureze echipa studioului, organizându-se concursuri profesionale, inclusiv prin reangajarea celor mai valoroşi redactori şi tehnicieni din „vechea gardă”, dar şi prin angajarea şi formarea rapidă a unui „nou val”, revoluţionar şi talentat. În aprilie 1990 se elaborează şi se pune în aplicare prima grilă-program de emisiuni sistematică, în lunile următoare fiind readuse de la Bucureşti echipamente, cabine de emisie şi de producţie, s-a realizat dotarea studioului cu mobilier şi covoare.

Septembrie 1990 – A început să fie folosită denumirea Radio Oltenia Craiova, iar în octombrie, se introduce în grila de programe emisiunea „Aven amentza”, destinată minorităţii de romi din zonă.

Ianuarie 1991 – Durata programului se extinde la 12 ore, între 7.00 şi 19.00, iar activitatea se organizează pe secţii: actualităţi, social-economic, cultură-învăţământ-artă, muzical. În luna iunie a aceluiaşi an, programul s-a extins cu încă două ore de emisie, între 6.00 şi 20.00. Tot de atunci, au loc transmisiuni de fotbal, din divizia B, şi se generalizează emisiunile tip multiplex, între studiourile teritoriale ale Radiodifuziunii.

1997 – Criza de bandă magnetică a impus trecerea de la viteza de 38 cm/sec. la cea de 19 cm/sec., iar diferite evenimente precum expoziţii, lansări de carte şi aniversările instituţiilor culturale organizate în holul radioului capătă caracter permanent, sub denumirea Galeriile Radio Arts.

25 noiembrie 1999 – A intrat în funcţiune primul control tehnic digitalizat din ţară, iar tradiţia spectacolelor cu public se reia sub un generic nou – „Oltenia de ieri şi de azi”.

8 februarie 2000 – S-a utilizat, pentru prima dată, înregistrarea pe minidisc, iar o zi mai târziu era stabilită legătura studioului la Internet. La 10 februarie avea loc prima transmisiune în FM, pe 92 MHz, iar la 4 martie avea loc inaugurarea emiţătorului în FM.

Iunie 2001 – Întreaga înregistrare primară se realizează pe suport digital, prin achiziţionarea a 24 de reportofoane cu minidisc, Radio Craiova fiind primul studio din ţară care atinge această performanţă.

2002 – Are loc reorganizarea, completarea, sistematizarea şi transcrierea pe suport digital a patrimoniului de teatru radiofonic şi a fonotecii de aur, înglobând reale valori de patrimoniu, în bună parte unicate. Martie 2002 – Are loc prima ediţie a Târgului de carte „Gaudeamus” Craiova, iar în noiembrie se introduce sistemul de atribuire a emisiunilor pe baza licitaţiei de programe şi se introduce în grila de programe emisiunea „Audienţa la dumneavoastră acasă”, prin intermediul căreia, în fiecare miercuri, timp de două ore, autorităţile judeţene la vârf răspund în direct ascultătorilor.

2003 – Cea de a doua ediţie a Târgului de carte „Gaudemus”, punerea în funcţiune a primei cabine digitale şi realizarea primul duplex radiofonic între Radio Oltenia Craiova şi ostaşii de la Brigada 2 mecanizată Rovine, aflaţi în Irak.

1 noiembrie 2003 – Începe transmisiunea pe frecvenţa de 105 MHz, emiţătorul, cu o putere de 10 KW, fiind amplasat la Rânca, în masivul Parâng, iar la 13 noiembrie, intră în funcţiune, pentru o mai bună audiţie în Craiova, frecvenţa de 102,9 MHz.

21 aprilie 2004 – Comitetul Director al studioului a solicitat oficial Consiliului de Administraţie al SRR schimbarea denumirii din Studioul Teritorial de Radio Craiova în Postul Regional de Radio „Oltenia” Craiova.

2005 – Radio Oltenia Craiova este cotat ca lider de piaţă în Oltenia, dar şi între primele 6 posturi din ţară.

2006 – Anul modernizării consistente a aparaturii şi echipamentelor de studio, pentru prelucrarea audio digitală, iar în februarie, intră în dotarea studioului încă două pupitre de mixaj şi emisie digitale, de tip Studer ON AIR 2000. Radio Oltenia Craiova are un program zilnic de 16 ore şi a extins în 2006 ponderea emisiunilor realizate în direct la circa 90 la sută, un loc distinct revenind programelor interactive. Postul este ascultat în mod deosebit de persoane de peste 26 de ani, grupa de vârstă predominantă fiind cuprinsă între 45 şi 55 de ani. Numărul ascultătorilor a crescut în acest an, ajungând la 662.000, iar cifra de market share la scară naţională este de 3,7%.

20 decembrie 2006 – Se semnează, la Bucureşti, contractul pentru cumpărarea clădirii din Str. Ştirbei Vodă, nr. 3, care fusese retrocedată vechilor proprietari, aceasta fiind prima clădire achiziţionată de către Radio România după anul 1944.

2007 – Este pusă în undă emisiunea „ROC Estival”, un proiect de amploare privind deplasarea radioului în staţiuni balneo-climaterice şi promovarea turismului în Oltenia şi se încheie un acord de colaborare între Radio Oltenia Craiova şi Radio Plovdiv (Bulgaria), urmat de prima vizită a unei delegaţii de la Radio Plovdiv, în care se stabileşte calendarul unor contacte redacţionale şi schimbul de informaţii şi emisiuni.

2008 – Cea de a VII-a ediţie a Caravanei Gaudeamus, care se bucură de vizita a peste 14.000 de vizitatori, iar editurile ating cea mai mare cotă de vânzări de la prima ediţie a manifestării.

2010 – Au loc achiziţia şi punerea în funcţiune a unor sisteme electronice de control acces şi supravegherea video a incintei studioului, reamenajarea modernă a spaţiilor de la etajul clădirii şi instalarea celui de al treilea pupitru digital şi încheierea procesului de digitalizare a fluxurilor de producţie şi emisie radio.

8 12 martie 2011 – Are loc cea de a X-a ediţie, jubiliară, a Caravanei Gaudeamus la Craiova, tot această perioadă aducând înmulţirea contractelor de parteneriat ale Radio Oltenia, postul fiind organizator, co-organizator, partener sau partener media la cele mai importante evenimente desfăşurate în zona Olteniei.

2012 – Radio România Oltenia Craiova își promovează intens poziţia de lider autoritar de piaţă în aria sa de acoperire, emisiunile şi programele postului, prin publicarea programului postului în cinci ziare din Oltenia, prezenţa periodică cu interviuri – despre activitatea postului sau despre diferite evenimente – pe posturile locale de televiziune, conceperea unor emisiuni cu public, participarea ca partener la diferitele acţiuni publice şi la manifestările importante desfăşurate în judeţele din aria de acoperire.

2013 – Radioul oltean a demonstrat şi intenţia de a fi prezent mai accentuat în mediul online, prin crearea unei pagini pe facebook (din 23 mai), precum şi prin restructurarea site-ului propriu www.radiocraiova.ro.

27 februarie 3 martie 2013 – A avut loc cea de a XII-a ediţie a Caravanei Gaudeamus – Radio România Oltenia Craiova, care a înregistrat cel mai mare număr de vizitatori de până atunci, circa 12.000 de persoane, la care se adaugă un total de 30 de evenimente culturale – lansări şi prezentări de carte, întâlniri cu scriitori şi dezbateri – care au adus în prim-plan personalităţi ale vieţii culturale din ţară şi din Oltenia. La 15 mai 2013, site-ul Radio Romania Oltenia Craiova are o nouă configuraţie, iar la 22 mai este lansată pagina de facebook a postului.

2014 – Au fost realizate pentru prima dată transmisiuni în direct prin internet, precum şi modernizarea site-ului www.radiocraiova.ro, conceput pe o platformă nouă (WordPress), ceea ce a condus la creşterea numărului de vizitatori unici pe zi de 4 ori în numai două luni. Site-ul conţine şi materiale prezentate în format video, materiale transmise live sau înregistrate.

2015 – Consolidarea elementelor de referinţă ale grilei de program, perfecţionarea în elaborarea radiojurnalelor proprii, schimbarea formatului muzical, dinamizarea produsului jurnalistic şi creşterea interactivitatii on air şi online. Radio Oltenia Craiova s-a adaptat realităţilor tehnologice ale momentului, făcând trecerea către multimedia, integrând mediile audio şi video: camera web instalată în singura staţiune montană din zonă (Rânca) oferă în timp real informaţii pentru turişti pe www.radiocraiova.ro, iar amenajarea unui mini-studio TV a oferit posibilitatea realizării primelor producţii video pentru online. La 23 aprilie 2015, de Ziua Internaţională a Cărţii, Radio România Oltenia Craiova a finalizat campania Cărţile se întorc acasă, iniţiată cu prilejul celei de-a XIV-a ediţii a Târgului de Carte Gaudeamus – Radio România de la Craiova. Cele peste 1.200 de volume colectate în foaierul Teatrului Naţional din Craiova au ajuns la persoanele aflate în Unitatea Medico-Socială din localitatea doljeană Melineşti. La finalul anului 2015, Radio Craiova era cel mai ascultat post regional al Radiodifuziunii şi cel mai ascultat post de radio al Olteniei, fiind preferat, zilnic, de 164.900 de persoane, în medie, situându-se pe locul 11 la nivel naţional.

2016 – Radio Oltenia Craiova își consolidează poziţia de lider de audienţă în zona de acoperire (judeţele Dolj, Gorj, Olt, Mehedinţi şi Vâlcea), unde este recepţionat pe frecvenţele 102,9 MHz, 105 MHz, 603 KHz şi 1314 KHz şi, în ultima parte a anului, pe noua frecvenţă de la Râmnicu Vâlcea, de 99,8 FM. Radio România Oltenia Craiova s-a implicat în organizarea târgului de carte Gaudeamus (24 – 28 februarie), ajuns la cea de-a XV-a ediţie, în deschiderea căruia peste 2.500 de persoane au organizat un lanţ uman prin care au transmis din mână în mână o carte-simbol, pe străzile Craiovei, între sediul Radio România Oltenia Craiova şi cel al Teatrului Naţional Marin Sorescu.

 

 

0
HeartHeart
0
HahaHaha
0
LoveLove
0
WowWow
0
YayYay
0
SadSad
0
AngryAngry
Voted Thanks!
Loading Posts...