Loading Posts...

A 23-a ediție a prestigiosului festival internațional Grand Prix Maruliç 2018 – International Festival of Radio Plays and Documentary Radio Dramas – se va desfășura în perioada 4-10 mai 2019 la Hvar, în Croația. Vineri, 1 martie, organizatorii au anunțat preselecția producțiilor calificate în concurs. Dintr-un total de peste 70 de producții din 21 de țări, 16 intră în competiția Drama, unde Radio România s-a calificat cu iHamlet de Elise Wik în regia lui Mihnea Chelaru. Secțiunea Short Forms a selectat 10 producții în concurs între care se regăsește producția noastră Călătoria lui Orfeu, scenariu sonor de Mădălin Cristescu în regia lui Attila Vizauer.

Cotat ca unul din cele mai longevive și valoroase festivaluri internaționale de profil, festivalul are un caracter competițional și reunește cele mai valoroase producții din întreaga lume în cele trei secțiuni: documentar, drama și forme scurte. Tema festivalului, Old Texts Revisited (texte vechi reinterpretate) propune reflectarea contemporaneizată a temelor clasice ale literaturii și dramaturgiei și stimulează noi forme de expresie sonoră în ficțiune și documentar radiofonic.

Regizorul Mihnea Chelaru revine cu iHamlet în competiția Grand Prix Maruliç cu o nouă producție din dramaturgia Elisei Wilk, autoare dramatică pe care a urmărit-o cu consecvență în ultimii ani, găsindu-i de fiecare dată un echivalent sonor original, validat de premiile obținute. După Exploziv (Elise Wilk), câștigătoarea ediției trecute a marelui trofeu la Grand Prix Maruliç 2018 la secțiunea Drama, iHamlet este o nouă provocare. Mihnea Chelaru semnează acum atât regia artistică, cât și adaptarea textului original și transpunerea sonoră a piesei scrise inițial special pentru un spectacol multimedia (concept Punctart derulat in parteneriat cu Teatrul Excelsior, regia, Catinca Drăgănescu). iHamlet este o variantă contemporană a capodoperei shakespeariene, translată în prezentul tinerilor de azi, după cum o sugerează și particula i din titlu. Ne aflăm în universul cotidian al liceenilor, originea princiară a lui Hamlet e convertită în noblețea idealurilor tinereții care judecă relațiile de familie din prisma refuzului compromisului, a valorilor etice absolute. Pe scara socială redusă la individul de azi, tragedia suportă, și ea, ajustarea la fapte comune. Doar Hamlet resimte existența la scara cosmică a vârstei, ce antrenează gesturi pe măsură. Monologul chestionării existențiale dispare din spectacol, e disipat în gesturile ce traduc sentimentul abandonului trăit de Hamlet în raport cu părinții și cu Ofelia. Familia disfuncțională compromite echilibrul emoțional al adolescentului Hamlet, iar răspunsul la dilema a fi sau a nu fi rămâne suspendat între traversarea crizei sentimentale și a celei familiale și posibilitatea negării vieții ce își pierde sensul în absența iubirii. Producția noastră convinge prin credibilitatea dialogurilor, prin ritmul alert și contrapunctul planurilor sonore, dar mai ales prin prospețimea și autenticitatea interpretării actoricești a întregii distribuții. Muzica originală de spectacol semnată de Codrin Lazăr, conturează spațiul sonor și potențează cu discreție trăirile personajelor.

iHamlet de Elise Wilk, adaptarea radiofonică şi regia Mihnea Chelaru

Distribuția: Dan Clucinschi, Oana Predescu, Daniela Ioniţă, Oliver Toderiţă, Şofron Cosmin, Vlad Bîrzanu, Adrian Dima, copilul Pavel Hăloiu, Stelică Muscalu, Rusu Rrenata, Janina Tudor.

Muzica originală: Codrin Lazăr, la violoncel: Eduard Târâș, regia de studio: Janina Dicu, redactor: Oana Cristea Grigorescu.

A doua selecție Radio România la această ediție a festivalului, în categoria Short Forms, e producția Călătoria lui Orfeu, scenariu sonor de Mădălin Cristescu, regia Attila Vizauer. Câteva teme majore ale literaturii se regăsesc în mitul lui Orfeu: puterea de seducție a artei, pierderea memoriei, sondarea misterului morții, sacrificiul în numele iubirii. Dialogul personajelor este transpus într-o limbă inventată, ca expresie a pătrunderii lui Orfeu în lumea subpământeană, în Hades. Aici comunicarea aboleşte vorbirea articulată, iar drumul lui Orfeu e ghidat de forţa trăirii emotive. În întunericul de nepătruns al Infernului doar vocile spectrelor care îl înconjoară pe Orfeu și sunetele peșterii îl ghidează în drumul regăsirii Euridicei. Restul e bine-cunoscutul mit iar miza noastră a fost să recreăm prin sunet întreaga gamă a emoțiilor trăite de Orfeu în călătoria prin Infern: hotărâre, spaimă, delicatețe, fragilitate și durerea pierderii ireversibile. Universul sonor al producției susține și comunică forța emoțiilor trăite de Orfeu în călătoria dinspre moarte spre viață.

Regizorul Attila Vizauer a condus actorii spre găsirea energiei cuvântului dincolo de sens, astfel încât să transmită ascultătorului emoțiile lui Orfeu fără a avea acces la înțelesul dialogurilor. Selecția producției în Festivalul de la Hvar e dovada reușitei acestei munci care pune în valoare energia cuvântului articulat în spațiul sonor virtual construit mental de ascultător.

Călătoria lui Orfeu, scenariu sonor de Mădălin Cristescu, regia artistică: Attila Vizauer

În distribuţie: Dan Clucinschi, Ioana Calotă, Mihai Constantin, Zoltan Octavian Butuc, Ion Haiduc, Daniela Ioniţă, Ilinca Manolache

Vocile spectrelor Infernului: Milica Creiniceanu, Janina Dicu, Magda Duţu, Stelică Muscalu, Delia Pavel, Manuela Popescu, Patricia Prundea, Renata Rusu, Domnica Ţundrea.

Regia de studio: Janina Dicu, inginer de sunet: Mădălin Cristescu, muzica originală: Codrin Lazăr, redactor: Oana Cristea Grigorescu

Oana Cristea Grigorescu

0
HeartHeart
0
HahaHaha
0
LoveLove
0
WowWow
0
YayYay
0
SadSad
0
AngryAngry
Voted Thanks!
Loading Posts...